• Żuraw wieżowy – dźwignica z pionowym masztem montowanym na podwoziu przejezdnym lub stacjonarnym, z wysięgnikiem.
• Żuraw szybkomontujący – żuraw dolnoobrotowy, którego konstrukcja umożliwia przygotowanie do pracy w krótkim czasie bez użycia dodatkowych urządzeń.
• Żuraw samojezdny -dźwignica na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnym podwoziu samojezdnym. Służy głównie do prac przeładunkowych i montażowych. Nazwa potoczna: dźwig.
• Żuraw stacjonarny to dźwignica, która najczęściej składa się z zamontowanego na stałe do podłoża słupa, na którym znajduje się wysięgnik wykonujący ruch obrotowy. Wysięgnik może być także przymocowany np. do ściany. Nazwa potoczna: żurawik warsztatowy.
• Żuraw przenośny – przeładunkowy (tzw. HDS) – to dźwignica zamontowana na samochodzie ciężarowym pomiędzy kabiną kierowcy a skrzynią lub z tyłu pojazdu. Służy do załadunku towaru na samochód i jego rozładunku. Nazwa potoczna: HDS.
• Żuraw przewoźny to dźwignica montowana na przyczepie.
• Żuraw kolejowy – specjalistyczny pojazd kolejowy. Służy do przemieszczania pionowego/poziomego ładunków. Ma zastosowanie głównie do prac ładunkowych, budowlanych, remontowych, gospodarczych.